Astma- rodzaje, objawy, leczenie

7 maja 2020 - 8:00, przez , w Blog, Komentarze wyłączone

Astma to potocznie mówiąc przewlekłe zapalenie oskrzeli, które prowadzi do ich skurczu. Wzrost zachorowań na astmę jest duży szczególnie w krajach wysokorozwiniętych. Dlaczego? Dlatego, że właśnie w nich obserwuje się wzrost zanieczyszczeń, które mają dewastacyjny wpływ na nasz układ oddechowy.

Światowy Dzień Astmy. Przyczyny i objawy.

Rodzaje astmy

Odmian astmy jest niestety wiele, na wagę złota jest więc odpowiednio postawiona przez lekarza diagnoza. Możemy wyróżnić:

• astmę oskrzelową z przyczyn alergicznych,
  • astmę oskrzelową niealergiczną,
  • nieokreśloną astmę oskrzelową,
  • astmę oskrzelową mieszaną,
  • nieokreśloną astmę oskrzelową,
  • stan astmatyczny (ciężka, słabo odpowiadająca na leczenie, przedłużające się zaostrzenie astmy).

Objawy astmy

Do najczęstszych objawów astmy należy::

• świszczący oddech – najbardziej charakterystyczny objaw astmy, czasami świsty są wysłuchiwane jedynie przez lekarza w trakcie badania lekarskiego,
  • duszność – podstawowy objaw, odczuwany przez chorych jako ucisk lub ściskanie klatki piersiowej, brak tchu, brak powietrza, krótki oddech, niemożność nabrania lub wypuszczenia powietrza,
  • kaszel – męczący, napadowy, suchy, nasilający się zwykle w nocy i nad ranem, czasem może być to jedyny objaw astmy (zwłaszcza u dzieci).

Objawy astmy różnią się w zależności od osoby. U niektórych osób ataki choroby występują rzadko, u innych cały czas, a u jeszcze innych pojawiają się tylko w określonych momentach, np. podczas ćwiczeń fizycznych.

Astma objawy alarmowe

Objawy, które powinny skłonić pacjentów do pilnej wizyty u lekarza lub wezwania pogotowia, to przede wszystkim:

• duszność pojawiająca się podczas odpoczynku z narastającym uczuciem zmęczenia,
  • duszność, która wymaga przyjęcia pozycji stojącej z rękoma opartymi np. na stole,
  • widoczna praca dodatkowych mięśni oddechowych, tzw. zaciąganie przestrzeni międzyżebrowych,
  • trudności w mówieniu – mówienie pojedynczymi słowami lub krótkimi frazami.

Co może wywołać napad astmy?

• Infekcja układu oddechowego.
  • Narażenie na alergeny: pyłki roślin, sierść, kurz, pokarmy (w tym barwniki, konserwanty).
  • Zażycie leków, zwłaszcza niesteroidowych leków przeciwzapalnych (np. aspiryny) lub β-blokerów (są to leki stosowane m.in. w chorobach układu krążenia).
  • Wysiłek fizyczny.
  • Stres, bardzo silne emocje (śmiech, płacz).
  • Zmiana pogody, oddychanie zimnym powietrzem.

Astma- leczenie

W przypadku większości pacjentów chorobę udaje się dobrze kontrolować przez długi czas. Mimo tego objawy mogą ponownie się pojawiać, nagle albo narastając powoli. Ciężkie zaostrzenie astmy może doprowadzić do niewydolności oddechowej, która wymaga leczenia w szpitalu.

Leczenie astmy polega na podawaniu leków przeciwzapalnych i rozkurczających oskrzela, które zmniejszają lub ograniczają napady choroby.

Astmy nie można co prawda wyleczyć, jednak można ją skutecznie zaleczyć do tego stopnia, że u zdecydowanej większości chorych (wyjątek stanowią chorzy na tzw. astmę ciężką), może przebiegać praktycznie bezobjawowo.

Jeśli chorujesz na astmę lub zmagasz się z inną chorobą- możesz założyć subkonto, dzięki któremu zaczniesz zbierać pieniądze z darowizn, 1% podatku i zbiórek publicznych. Uzyskane środki będziesz mógł wykorzystać na leczenie i rehabilitację. Przeczytaj koniecznie i dołącz do nas!

Wierzymy, że możemy Ci pomóc.