Dbaj o serce!: Światowy Dzień Serca

27 września 2020 - 8:16, przez , w Blog, Komentarze wyłączone

Od kilku lat we wrześniu obchodzimy światowy dzień serca – to dzień,w którym przypominamy  jak ważna jest profilaktyka chroniąca przed rozwojem chorób serca.

Problemy z sercem coraz częściej dotykają młode, aktywne zawodowo osoby. Niestety, szybkie tempo życia, niezdrowa dieta, ciągły stres i brak ruchu- odbijają się na naszym zdrowiu. Jak możemy zadbać o nasze serce?

Przede wszystkim- dieta

Nasze posiłki powinny zawierać produkty pełnoziarniste: ciemne pieczywo, kasze, płatki. Niskotłuszczowy nabiał, ryby morskie, owoce i warzywa powinny być podstawą naszej diety. Polecanym tłuszczem są oleje roślinne (słonecznikowy, kukurydziany, rzepakowy) i oliwa oraz margaryny miękkie.

Produkty, które mogą być szkodliwe dla serca, to:

• czerwone mięso,
  • tłusty nabiał,
  • margaryny,
  • fast food,
  • produkty mączne.

Posiłki powinny być regularne i częste, co umożliwia naszemu organizmowi spalanie kalorii na bieżąco i ogranicza odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Pamiętajmy też, aby ograniczyć, a najlepiej rzucić palenie! Po pięciu latach od ostatniego wypalonego papierosa ryzyko rozwoju chorób serca u byłego palacza obniża się do poziomu dla osoby nigdy nie palącej. Jest więc o co walczyć!

Ruch!

Serce jest mięśniem, więc potrzebuje treningu! 🙂 Wysiłek fizyczny usprawnia pracę serca, poprawia krążenie, reguluje ciśnienie krwi i zapobiega otyłości, zatem działa anty-miażdżycowo. Wybór aktywności musi być oczywiście dostosowany do naszych możliwości, warto zacząć od spaceru, szybkiego marszu czy nordic walking, pływania. Pamiętajmy, że wysiłek fizyczny zwiększamy stopniowo.

Zdaniem lekarzy, każdy człowiek chcący zachować zdrowie potrzebuje co najmniej 30 minut umiarkowanie intensywnego wysiłku fizycznego najlepiej we wszystkie dni tygodnia.

Badaj się!

• Ciśnienie krwi- podwyższone przez dłuższy czas ciśnienie prowadzi do zwężenia tętnic i rozwoju miażdżycy. Ważne jest  więc wczesne wykrywanie nadciśnienia tętniczego i jego leczenie. Badania wykazały, że nawet niewielkie obniżenie ciśnienia krwi może zmniejszyć ryzyko udaru o 35%, a ryzyko choroby niedokrwiennej serca o 25%!
  • Cholesterol- ważne jest kontrolowanie poziomu cholesterolu we krwi. Odgrywa on ogromną rolę w codziennym funkcjonowaniu naszego organizmu. Służy do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego, tworzy ściany komórek, jest odpowiedzialny za syntezę niektórych hormonów. Jednak jego nadmiar wpływa niekorzystnie na zdrowie serca.

Profilaktyka schorzeń serca nie jest zbyt uciążliwa. W większości obejmuje ona po prostu zasady zdrowego stylu życia, których przestrzeganie zapobiega także innym chorobom i dolegliwościom. ?

“Serce bije w Twojej piersi, ale są ludzi, których utrzymuje przy życiu.”