Udar mózgu- pierwsze objawy: Objawy ostrzegawcze udaru mózgu

9 czerwca 2022 - 11:25, przez , w Blog, Stowarzyszenie, Komentarze wyłączone

W Stowarzyszeniu każdego dnia spotykamy się z osobami, u których niestety doszło do udaru. Ich następstwa są przeróżne i zależą od wielu czynników. Widzimy jednak, że niemal zawsze konieczna jest późniejsza rehabilitacja, walka o sprawność i każdy mały krok w powrocie do zdrowia. Każdy etap walki z chorobą ma inny przebieg, ale równie ważne jest wsparcie lekarzy, fizjoterapeutów jak i najbliższych chorego. Współpraca każdej z tych osób będzie rzutować na przyszłość pacjenta, ważne więc by wspierać, rozmawiać i mieć jeden wspólny cel.

Udar mózgu pierwsze objawy

U niektórych osób, zanim dojdzie do utrwalonych objawów neurologicznych udaru mózgu- występują objawy ostrzegawcze. Jest to tak zwany mały udar. Objawy małego udaru utrzymują się zwykle 15-60 minut, najdłużej 24 godziny i same ustępują całkowicie. Co piąty chory ma objawy ostrzegawcze zanim zachoruje na udar dokonany. Często chorzy cieszą się, że objawy ustąpiły i bagatelizują je, nie zdając sobie sprawy, że mogą one powrócić na stałe.

Najczęściej objawy ostrzegawcze to:Jak rozpoznać udar mózgu

-ból głowy; nagły i silny, któremu mogą towarzyszyć wymioty, zawroty głowy lub zaburzenia świadomości;

-nagłe zaburzenia czucia po jednej stronie ciała lub drętwienia połowy ciała;

-wykrzywienie twarzy po jednej stronie; szczególnie widoczne jest opuszczenie kącika ust;

-nagłe osłabienie kończyn jednej połowy ciała;

-nagłe zaburzenia mowy (mowa bełkotliwa, utrata zdolności mówienia, trudności w zrozumieniu mowy);

-zaburzenia widzenia- charakterystyczne jest niedowidzenie na jedno oko lub dostrzeganie połowy pola widzenia (prawej lub lewej);

-nagłe zawroty głowy z towarzyszącymi, zaburzeniami w utrzymaniu równowagi, nagłymi upadkami, czasami z podwójnym widzeniem, kłopotami z orientacją i zaburzeniami świadomości.

Objawy małego udaru często poprzedzają wystąpienie trwałych objawów neurologicznych. U 10% chorych z małym udarem dochodzi do udaru dokonanego, w ciągu miesiąca, a u 20%- w ciągu roku. Jeżeli u chorego wystąpią takie przemijające objawy, należy natychmiast zgłosić się do lekarza, gdyż istnieje szansa szybkiego zastosowania leczenia i uniknięcia trwałego inwalidztwa.

Co sprzyja wystąpieniu udaru mózgu?

Czynniki sprzyjające wystąpieniu udaru to na pewno: nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, wysoki poziom cholesterolu we krwi, palenie papierosów, otyłość, nadużywanie alkoholu, oraz choroby serca. Współistnienie nawet kilku z wymienionych czynników ryzyka ogromnie zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu. Ogromnie ważną rolą jest więc profilaktyka i szybka reakcja na występujące objawy.

Jak zapobiegać udarowi mózgu?

1. Kontroluj okresowo ciśnienie krwi (co najmniej 1 raz w roku!)
  2. Kontroluj poziom cukru we krwi.
  3. Badaj poziom cholesterolu we krwi.
  4. W przypadku chorób serca- bądź pod stałą opieką lekarza i stosuj się do jego zaleceń.
  5. Nie pal papierosów.
  6. Nie nadużywaj alkoholu.
  7. Staraj się prowadzić aktywny tryb życia.
  8. Na tyle ile to możliwe unikaj stresu. Długotrwały stres przyspiesza czynność serca i podnosi ciśnienie krwi.

Nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Bazując na doświadczeniach naszych pacjentów chcemy zadbać o to, aby możliwie jak największa liczba osób zwróciła uwagę na swoje zdrowie, badała się regularnie i reagowała na wszelkie niepokojące symptomy. Niestety udar mózgu dotyka coraz młodsze osoby. Wśród naszych pacjentów są nawet trzydziestolatkowie, którzy muszą zmagać się z różnymi skutkami choroby. Trzeba więc zwrócić szczególną uwagę na profilaktykę- na szali jest zdrowie i życie.

Dbaj o siebie.