Zawał serca – objawy, pierwsza pomoc

20 września 2022 - 8:46, przez , w Blog, Komentarze wyłączone

Zawał serca jest efektem niedokrwienia mięśnia sercowego, co przyczynia się do jego martwicy i zaburzenia funkcjonowania. Jest to stan bezpośredniego zagrożenia życia. Osoba, która doznaje zawału serca wymaga natychmiastowej pomocy. Bardzo ważny jest czas od momentu wystąpienia objawów. Dlatego tak istotne jest, aby wiedzieć jak udzielić pierwszej pomocy oraz jak rozpoznać zawał serca. W ostatnim czasie obchodzony był Światowy Dzień Pierwszej Pomocy, przy tej okazji warto zapoznać się jak należy postępować w przypadku zawału serca. Działania te nie są trudne, a dzięki nim możesz uratować życie.

Jak rozpoznać zawał serca?

Zawał serca daje kilka charakterystycznych objawów:

• Ból, który rozlewa się po klatce piersiowej (nie jest to ból punktowy), jest silny, dławiący, duszący lub uciskający, promieniuje do obu rąk, żuchwy, a czasem nawet do nadbrzusza, Często ma związek z wysiłkiem fizycznym, który bywa czynnikiem wyzwalającym. Jeżeli dolegliwości bólowe utrzymują się dłużej niż 10 minut, wówczas jest to niebezpieczne i należy jak najszybciej wezwać pogotowie;
  • duszności;
  • kołatanie serca;
  • osłabienie, zawroty głowy;
  • bladość skóry;
  • silne poty;
  • lęk, niepokój;
  • wymioty, mdłości;
  • sine zabarwienie skóry palców na końcach, wargach oraz płatkach uszu.

Są to typowe objawy, jednak diagnozę zawału serca  może postawić wyłącznie lekarz na podstawie przeprowadzonych badań.

Zawał serca – nietypowe objawy

Objawy zawału serca, zwłaszcza te wczesne bywają dyskretne. Zdarza się, że u niektórych pacjentów są na tyle nietypowe, że nie wiedzą, że przeszli zawał. Mają lekkie zawroty głowy, czują się „nieswojo”, czują, że nieregularnie bije serce. Zawał bywa mylony z innymi schorzeniami, między innymi z: dolegliwościami układu pokarmowego, nerwicą, nerwobólami, bólem mechanicznym. Takim objawem, który często jest bagatelizowany, a przede wszystkim nie kojarzony z zawałem sercem są duszności, mdłości, zlewne poty, czy zawroty głowy.

Jakie są czynniki ryzyka zawału serca?

Ryzyko zawału serca rośnie wraz z wiekiem, u kobiet powyżej 55 lat, natomiast u mężczyzn powyżej 45 lat. Ponadto można wyróżnić kilka czynników mających wpływ na jego zwiększenie, tzw. czynniki ryzyka:

• nadciśnienie tętnicze;
  • miażdżyca;
  • choroba niedokrwienna serca;
  • wysoki cholesterol LDL;
  • cukrzyca;
  • otyłość;
  • brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia;
  • niedobór witamin z grupy B;
  • zła dieta (duża ilość fast foodów)
  • nadużywanie alkoholu;
  • palenie papierosów;
  • wysoki poziom stresu;
  • obciążenie genetyczne chorobami serca (zwłaszcza zawał serca u rodziców czy rodzeństwa).

Jak udzielić pomocy przy zawale serca? TELEFONY ALARMOWE

Jeżeli zaobserwujesz objawy zawału serca u siebie lub u osoby z Twojego otoczenia koniecznie zareaguj. Należy wówczas udzielić pierwszej pomocy. Pierwszą czynnością jaką należy wykonać jest wezwanie pogotowia, dzwoniąc na nr 112. Dyspozytorowi należy podać między innymi informacje dotyczące stanu osoby poszkodowanej oraz miejsca zdarzenia.

Osoba poszkodowana powinna przyjąć pozycję półsiedzącą ze stabilnym oparciem pleców i podłożem. Ponadto należy zadbać o to, aby nic nie uciskało, uwierało – należy poluzować ubrania, otworzyć okno, aby ułatwić oddychanie, przy jednoczesnym zadbaniu o komfort cieplny, przykrywając kocem poszkodowanego. Ważne, aby nie podawać niczego do jedzenia i picia. Można natomiast podać aspirynę, która ograniczy postęp martwicy serca oraz złagodzi dolegliwości bólowe. Oczywiście leki można podać wyłącznie jeżeli poszkodowany jest przytomny i świadomy. Koniecznie pozostań z poszkodowanym do przyjazdu pogotowia. Często przy zawale serca towarzyszy ogromny lęk, dlatego towarzystwo jest bardzo ważne, aby uspokoić i porozmawiać.

W przypadku, gdy wystąpi zatrzymanie serca należy natychmiast rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową i kontynuować aż do przyjazdu karetki. Dzięki temu szansa przeżycia bardzo się zwiększa.

Dokładny opis jak przebiega prawidłowa resuscytacja krążeniowo-oddechowa opisana jest TUTAJ.