Choroba Parkinsona: mamy projekty, w których pomagamy walczyć z chorobą

11 kwietnia 2019 - 10:51, przez , w Blog, Komentarze wyłączone

Parkinson to choroba ośrodkowego układu nerwowego, która przejawia się spowolnieniem ruchowym,sztywnością mięśni oraz drżeniem kończyn. Objawy nasilają się stopniowo, dlatego warto reagować na najmniejsze sygnały.  W Polsce na wspomnianą chorobę  w różnych stadiach cierpi prawie 100 tysięcy osób. Parkinson nie jest obecnie uleczalny, jednak prowadzi się badania nad regeneracją neuronów, a także nad leczeniem komórkami macierzystymi.

Dziś, 11 kwietnia, obchodzimy Światowy Dzień Choroby Parkinsona.

Schorzenie to postępuje bardzo powoli, na przestrzeni lat. Początkowo pojawia się osłabienie, zmęczenie, powolne ruchy, co często jest po prostu łączone ze starszym wiekiem. Po pewnym czasie pojawiać się jednak zaczynają zaburzenia równowagi, trudności w wykonywaniu prostych czynności. Charakterystyczna jest pochylona postawa do przodu, drżenie rąk, trudności ze wstawaniem, jedzeniem, ubieraniem się.

OFERUJEMY POMOC

Warto skorzystać z projektów, które prowadzimy. Oferujemy opiekę, rehabilitację, poradę i wsparcie. Projekty kierujemy do osób, które są niesamodzielne, starsze i schorowane. Dzięki przystąpieniu do projektu potrzebujący otrzymuje specjalistyczną pomoc, a jego rodzina wsparcie i odciążenie w codziennej pielęgnacji. Zapraszamy osoby z Opola i okolic, skontaktuj się z nami.

SKORZYSTAJ Z NASZEGO PROJEKTU!

PRZYCZYNA CHOROBY

Przyczyną choroby Parkinsona jest obumieranie komórek nerwowych znajdujących się w istocie czarnej mózgu. Skutkuje to brakiem kontroli nad pracą mięśni i koordynacją ruchów. Objawy Parkinsona pojawiają się dopiero, gdy obumrze około 85 proc. komórek, które odpowiedzialne są za kierowanie mięśniami i ruchami naszego ciała.

Objawy choroby są najmocniej widoczne miedzy 55-60 rokiem życia, liczba zachorowań niestety wciąż rośnie. Diagnoza często jest szokiem. Z tyłu głowy najczęściej stoi myśl o niesamodzielności, zależności od bliskich osób, perspektywa kalectwa. Niezmiernie ważne jest wsparcie rodziny i przyjaciół oraz właściwa opieka specjalisty.

REHABILITACJA I OPIEKA

Ważne jest, by nie wyręczać osoby chorej w obowiązkach domowych. Pomagać na tyle, na ile to konieczne- nie bardziej. Każde zadanie domowe jest jednocześnie doskonałym ćwiczeniem! Zatem mimo choroby motywujmy do działania. Chory nie będzie tak bardzo odczuwać, że staje się mniej samodzielny i zależny od innych. Dlatego też zabierajmy na spacer, zachęcajmy do aktywności- jeśli pozwala nam na to obecny stan. To najlepsza rehabilitacja. Wszelka  forma aktywności stymuluje mózg do wytwarzania nowych połączeń nerwowych. Od początku trzeba też ćwiczyć pamięć, gdyż niestety z Parkinsonem często powiązana jest amnezja.

W miarę zaawansowania choroby konieczna jest całodobowa opieka nad chorym. Wymaga to z pewnością cierpliwości, spokoju, wyrozumiałości. Często sami opiekujący się chorym potrzebują po prostu wyjść z domu, odetchnąć. W szczególnych przypadkach pomaga psycholog lub psychoterapeuta, który podpowie jak radzić sobie w takiej sytuacji, by nie stracić własnego komfortu.