Różowy Październik: 15.10- Dzień Walki z Rakiem Piersi

10 października 2022 - 12:54, przez , w aktualności, Stowarzyszenie, Komentarze wyłączone

Każdego dnia 50 Polek słyszy przerażającą diagnozę- rak piersi. Dotyka ona coraz większą liczbę kobiet, właściwie  w każdym wieku.  Rak piersi  to najczęstszy nowotwór złośliwy u kobiet.  Jest to groźna choroba nowotworowa, ponieważ zazwyczaj przez długi czas nie daje ona żadnych objawów, a w momencie jej wykrycia bardzo często wystąpiły już przerzuty komórek nowotworowych do innych narządów, np. do płuc, wątroby, mózgu lub kości.

Przyczyny większości przypadków raka piersi nie są możliwe do ustalenia. Czynnikami podwyższającymi ryzyko zachorowania są m.in.: wiek, rodzinne występowanie raka piersi, pierwsza miesiączka we wczesnym wieku, menopauza w późnym wieku, późny pierwszy poród, długotrwała hormonalna terapia zastępcza, mutacja genów BRCA-1 i BRCA-2.

Istnieje jednak szansa na wygraną z chorobą, a jest nią PROFILAKTYKA!

Rak piersi: są 3 sposoby, aby zadbać o swoje zdrowie:

-USG piersi- Pierwsze powinno odbyć się już około 20. roku życia i być powtarzane co 2 lata. Po ukończeniu 30 lat należy je wykonywać co 12 miesięcy. Niekiedy badanie powinno być wykonywane częściej – w grupie kobiet z czynnikami ryzyka. O takiej potrzebie informuje lekarz

-Mammografia- Jest to metoda radiologiczna, która polega na wykonaniu zdjęć RTG sutka. Pozwala to na wykrycie nieprawidłowych zmian w obrębie piersi. Badanie jest bezpieczne. Mammografia jest przeznaczona dla kobiet od 40 – 50. roku życia. W Polsce każda pani, która ma 50–69 lat, ma możliwość wykonania badania bezpłatnie (koszty ponosi Narodowy Fundusz Zdrowia) raz na 2 lata (lub raz na rok przy występowaniu jeszcze innych czynników ryzyka).

-Samobadanie piersi-  Obejmuje ono oglądanie i dotykanie gruczołu sutkowego. Należy przeprowadzać je raz w miesiącu – między 5–10. dniu cyklu (po menopauzie może to być dowolny dzień). Pierwszym etapem jest oglądanie piersi. Należy stanąć przed lustrem z rękoma wzdłuż ciała, a następnie ocenić kształt piersi, stan skóry, niepokojące objawy (np. obrzęk). To samo trzeba powtórzyć z rękami opartymi o biodra i skrzyżowanymi nad głową. Drugim etapem jest ocena palpacyjna. Odbywa się ona na stojąco z jedną ręką założoną za głowę oraz w pozycji leżącej na wznak z ręką pod głową. Pierś należy dotykać 3 palcami, okrężnymi ruchami, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wszelkie niepokojące nas objawy powinno się skonsultować z lekarzem.

Objawy, które powinny zaniepokoić i zostać skonsultowane z lekarzem:

• zmieniony kształt piersi,
  • wyczuwalny guzek lub stwardnienie,
  • na skórze piersi występują zmarszczenia, wciągnięcia, zmiana koloru,
  • brodawka jest wciągnięta, zaczerwieniona lub ma owrzodzenie,
  • z brodawki wydobywa się wydzielina.

Badania kliniczne wykazały, że w grupie kobiet w wieku 50 – 69 lat, które miały wykonywane badania mammograficzne co rok lub co 2 lata, nastąpiło zmniejszenie umieralności o 25 – 30%. Dlatego też warto badać się systematycznie i nie pozwolić na rozrost zmian! Najważniejszym czynnikiem w istotny sposób wpływającym na wyniki leczenia, jest wykrycie nowotworu w jak najwcześniejszym stadium rozwoju. Zadbaj o siebie

Jeśli chorujesz, pamiętaj, że nie jesteś sama! W naszym Stowarzyszeniu możesz otrzymać wsparcie w trakcie choroby. Pomożemy odciążyć Cię finansowo od kosztów leczenia. Z naszej pomocy korzysta już ponad 600 osób, w tym kobiety zmagające się z nowotworem piersi. Cena powrotu do zdrowia nie rzadko jest wysoka, wiemy jednak, że wspólnie możemy zlikwidować tę barierę. Jeśli masz pytania- skontaktuj się z nami

tel. 606 922 587

e-mail: info@rehabilitacjaopole.pl